Tentokrát se zaměřujeme na shromáždění a sdílení příkladů dobré praxe,
podporu asistenčních a psychologických služeb, prevenci šikany a využití
dostupných nástrojů zabraňujících předčasnému odchodu žáků ze systému vzdělávání.
Rozšiřujeme nabídku aktivit žáků ve volném čase, pomáháme znevýhodněným
žákům a rozšiřujeme možnosti cest k učení pro žáky nadané.
Část projektu je věnována i dovybavením učeben a školních prostor.
Dalším vzděláváním zvyšujeme kompetence pedagogů k rovnému přístupu ve vzdělávání.
Na projektu se podílí 21 zaměstnanců Sedmikrásky.
Projekt trvá od 1. 7. 2011 do 30. 6. 2012.
Rádi Vám představíme jednotlivé aktivity projektu:
Celý pedagogický tým na dvoudenním pracovním workshopu konaném 27. a 28. 1. 2012 na Soláni diskutoval s lektory o problematice vzdělávání znevýhodněných žáků a rozvoji nadaných žáků v prostředí běžných tříd. Tento model je v souladu s přístupem ZŠ Sedmikráska a dlouhodobě jej škola uplatňuje.
Byly zde prezentovány inovativní přístupy i konfrontována teorie s reálnou
praktickou zkušeností ze vzdělávacího procesu.
Základní témata byly následující:
Výstupy a sdělené zkušenosti přispějí ke korekci i zkvalitnění dosud praktikovaných postupů práce s těmito skupinami žáků. Samozřejmě vše se odehrává v rámci inkluzivního přístupu.
V rámci workshopu byly diskutovány i témata a struktura Sborníku dobré praxe.
ZŠ Sedmikráska využije dlouhodobé zkušenosti se vzděláváním znevýhodněných
a nadaných žáků. Pedagogové v průběhu projektu vypracují a vydají formou
sborníku 60 výukových a projektových hodin, které i prakticky ověří v hodinách.
Tyto vzorové hodiny, jedno nebo vícedenní projekty ukáží metody a přístupy,
které inovativně obohacují proces výchovy a vzdělávání a mají vazbu i na
vzdělávání a zapojování znevýhodněných a rozvoj potenciálu nadaných žáků.
Pedagogové využívají v humanitních a přírodovědných předmětech inovativní
názornou a interaktivní výuku jako kompenzaci znevýhodnění žáků a rozšíření
možností cest k učení pro žáky nadané. Ten bude sloužit pro inspiraci a
využití pedagogům ZŠ Sedmikráska a ostatním školám v regionu.
V současné době pedagogové vypracovávají témata a vzorové hodiny formou příprav a budou je v následujícím období ověřovat přímo v hodinách a pořizovat dokumentaci.
Ověřování vzorových hodin v předmětech španělský jazyk, zeměpis a pracovní činnosti
V této aktivitě se tým zaměřuje na prevenci šikany a jiných patologických jevů v souvislosti s inkluzivním vzděláváním znevýhodněných a nadaných žáků v prostředí běžné třídy. Do aktivity je zapojených 40 žáků II. stupně, 5 třídních učitelů, školní psycholog a asistent pedagoga. Ti spolu absolvují 3 denní zážitkový kurz Odlišnosti na téma prevence šikany – toleranci k odlišnostem, pochopení opačných názorů a chování, ovládání se, zvládání obav, umění obrany a správných postupů řešení situací. Před kurzem a po jeho ukončení budou probíhat ve třídách komunitní kruhy k tématu, očekáváním a dotazníkové vyhodnocení.
Aktivita se bude realizovat v květnu a červnu 2012.
S cílovou skupinou znevýhodněných a nadaných žáků včetně přípravy a vyhodnocení pracovní činnosti individuálně pracuje školní psycholog. Výstupem bude identifikace potřeb cílové skupiny, následná péče a doporučení třídním učitelům a speciálním pedagogům.
Pedagogický tým absolvuje 1 celodenní workshop na téma Šikana, identifikace příznaků, postupy, rozbor typických případových studií, prevence. Aktivita má následný přenos na cílovou skupinu žáků, ale také rodičů (formou konzultací). Účastní se 20 pedagogických pracovníků a lektor, období 03,04/2012. Náklady na lektorské služby a nájem učeben.
V této aktivitě žáci II. stupně Sedmikrásky zažijí ve 2 dnech exkurze do zajímavých podniků výrobní a administrativní sféry. Této aktivitě předchází besedy na téma Volba povolání. Tímto se žáci budou moci lépe orientovat v prostředí, které je jim zatím hodně vzdálené – doba dalšího studia, důležitost volby, vzdělanostní požadavky na různé posty v zaměstnaneckém sektoru. Aktivita bude sledovat i možnosti uplatnění znevýhodněných žáků. Celá aktivita bude uzavřena dotazníkovým šetřením a vyhodnocením exkurzí v jednotlivých třídách.
Vznikne skládanka souvislostí, postojů a cest od počátečního učení až k samotnému odpovědnému rozhodnutí: "Kam dál po škole?"
Záběry z exkurzí v zajímavých podnicích regionu: Robe a Cabot Valašské Meziříčí, Hyundai a Pivovar Nošovice. Rozhovory s personalisty podniků a prohlídka profesí přímo ve výrobě.
Cílová skupina žáků I. a II. stupně využívá nabídky volnočasových
aktivit, které vede 8 pedagogických pracovníků. Jedná se o inovované, nebo
nové aktivity, které působí prointegračně, a právě v zájmových aktivitách
mají šanci vyniknout děti při činnostech, které jim vyhovují, nebo kde jejich
znevýhodnění nehraje roli. Nevědomky se také v žácích podporují dovednosti,
které zvyšují pravděpodobnost úspěšného zvládnutí procesu výchovy a vzdělávání.
Pro zajištění těchto aktivit se v rámci projektu plánuje dovybavit školu
o některé nezbytné zařízení a pomůcky – outdorové a další sportovní
aktivity, výtvarný materiál apod.
S výsledky tvorby v těchto aktivitách se má veřejnost možnost seznámit na
akcích školy, školních slavnostech a jiných veřejných akcích. Výsledky aktivit
jsou prezentovány také na chodbách školy a v učebnách Sedmikrásky.
Snímky z některých volnočasových aktivit. Kroužek keramiky, turistický kroužek, kroužek hry na kytaru a psaní všemi deseti. Aktivit se účastní široké spektrum žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výstupy z těchto aktivit byly prezentovány například na jarní slavnosti Sedmikrásky.
Projekt SPOLU byl úspěšně ukončen 30.6.2012
Celková výše podpory činila 1 868 091,06 Kč.
Metodická brožurka "Cítíš se mezi ostatními ve škole nepříjemně?" –
je každým rokem volně nabídnuta cílové skupině žáků se SVP, je k dispozici
u "Schránky důvěry", pracují s ní výchovný poradce, školní psycholog, metodik
prevence a třídní učitelé, jsou-li u některých žáků indikovány patologické
projevy či jsou li rodiči oznámeny důležité informace týkající se šikany
apod.
Sborník příkladů dobré praxe – učitelé mezi sebou nadále sdílejí a
v praxi využívají/vyučují popsané hodiny. Nadále je variují, modifikují
pro jinou věkovou skupinu žáků a mají od svých kolegů zpětnou vazbu. Sborník
je nepravidelně šířen mezi ostatní učitelskou a rodičovskou veřejnost v
tištěné nebo v elektronické podobě – naposledy například u Kulatého
stolu k učitelské tématice ve Francouzském institutu nebo na konferenci
Soukromých škol v Praze.
Sborník příkladů dobré praxe
Metodiku Digitální média využívá učitel ve vyučovacích hodinách Informatiky a zájmových útvarů s komponentou ICT. Nové poznatky využívají žáci například při svých prvních školních "publikačních" výstupech jako jsou prezentace v PowerPointu či Keynotes, ročníkové práce nebo digitální soubory vytvořené k projekcím na Slavnostech školy.
Zájmové útvary Pohybovky, Zájmová informatika, Tanec, Turistika, Malování, Keramika, Psaní všemi deseti, Výtvarný kroužek, Rukodělný kroužek a Kytara jsou žákům nadále nabízeny a jejich provoz je organizačně a pedagogicky zajišťován zpravidla od října do května školního roku.
Asistentka pedagoga měla ve sledovaném období udržitelnosti minimálně 0,5 úvazku oproti období realizace projektu a vykonávala pedagogickou činnost se žákem se SVP v I. třídě (nutnost asistenční péče zde shledalo i poradenské zařízení). Školní psycholožka měla ve sledovaném období udržitelnosti minimálně 0,5 úvazku oproti období realizace projektu a vykonávala pedagogickou činnost s cílovou skupinou žáků napříč všemi ročníky.
Pedagogická i laická veřejnost a rodiče mají výstupy projektu k dispozici v kanceláři školy a Sedmikráska takto pokračuje v šíření know-how projektu SPOLU.
© Sedmikráska [ skola@sedmikraska.cz, (+420) 57 57 53 923 ]