Stará verze | Mapa webu | Vyhledávání

EU projekt

Projekt SPOLU

Projekt SPOLU završuje 5letou systematickou práci ZŠ Sedmikráska zaměřenou na práci se znevýhodněnými a nadanými žáky.

Tentokrát se zaměřujeme na shromáždění a sdílení příkladů dobré praxe, podporu asistenčních a psychologických služeb, prevenci šikany a využití dostupných nástrojů zabraňujících předčasnému odchodu žáků ze systému vzdělávání. Rozšiřujeme nabídku aktivit žáků ve volném čase, pomáháme znevýhodněným žákům a rozšiřujeme možnosti cest k učení pro žáky nadané.
Část projektu je věnována i dovybavením učeben a školních prostor.
Dalším vzděláváním zvyšujeme kompetence pedagogů k rovnému přístupu ve vzdělávání.

Na projektu se podílí 21 zaměstnanců Sedmikrásky.

Projekt trvá od 1. 7. 2011 do 30. 6. 2012.

Rádi Vám představíme jednotlivé aktivity projektu:

Setkávání

Celý pedagogický tým na dvoudenním pracovním workshopu konaném 27. a 28. 1. 2012 na Soláni diskutoval s lektory o problematice vzdělávání znevýhodněných žáků a rozvoji nadaných žáků v prostředí běžných tříd. Tento model je v  souladu s přístupem ZŠ Sedmikráska a dlouhodobě jej škola uplatňuje.

Byly zde prezentovány inovativní přístupy i konfrontována teorie s reálnou praktickou zkušeností ze vzdělávacího procesu.
Základní témata byly následující:

Výstupy a sdělené zkušenosti přispějí ke korekci i zkvalitnění dosud praktikovaných postupů práce s těmito skupinami žáků. Samozřejmě vše se odehrává v rámci inkluzivního přístupu.

V rámci workshopu byly diskutovány i témata a struktura Sborníku dobré praxe.

Setkávání Setkávání Setkávání Setkávání Setkávání Setkávání Prazdny obrazek Prazdny obrazek Prazdny obrazek Prazdny obrazek

Příklady dobré praxe

ZŠ Sedmikráska využije dlouhodobé zkušenosti se vzděláváním znevýhodněných a nadaných žáků. Pedagogové v průběhu projektu vypracují a vydají formou sborníku 60 výukových a projektových hodin, které i prakticky ověří v hodinách. Tyto vzorové hodiny, jedno nebo vícedenní projekty ukáží metody a přístupy, které inovativně obohacují proces výchovy a vzdělávání a mají vazbu i na vzdělávání a zapojování znevýhodněných a rozvoj potenciálu nadaných žáků.
Pedagogové využívají v humanitních a přírodovědných předmětech inovativní názornou a interaktivní výuku jako kompenzaci znevýhodnění žáků a rozšíření možností cest k učení pro žáky nadané. Ten bude sloužit pro inspiraci a využití pedagogům ZŠ Sedmikráska a ostatním školám v regionu.

V současné době pedagogové vypracovávají témata a vzorové hodiny formou příprav a budou je v následujícím období ověřovat přímo v hodinách a pořizovat dokumentaci.

Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe Příklady dobré praxe

Ověřování vzorových hodin v předmětech španělský jazyk, zeměpis a pracovní činnosti

Odlišnosti

V této aktivitě se tým zaměřuje na prevenci šikany a jiných patologických jevů v souvislosti s inkluzivním vzděláváním znevýhodněných a nadaných žáků v prostředí běžné třídy. Do aktivity je zapojených 40 žáků II. stupně, 5 třídních učitelů, školní psycholog a asistent pedagoga. Ti spolu absolvují 3 denní zážitkový kurz Odlišnosti na téma prevence šikany – toleranci k odlišnostem, pochopení opačných názorů a chování, ovládání se, zvládání obav, umění obrany a správných postupů řešení situací. Před kurzem a po jeho ukončení budou probíhat ve třídách komunitní kruhy k tématu, očekáváním a dotazníkové vyhodnocení.

Aktivita se bude realizovat v květnu a červnu 2012.

S cílovou skupinou znevýhodněných a nadaných žáků včetně přípravy a vyhodnocení pracovní činnosti individuálně pracuje školní psycholog. Výstupem bude identifikace potřeb cílové skupiny, následná péče a doporučení třídním učitelům a speciálním pedagogům.

Pedagogický tým absolvuje 1 celodenní workshop na téma Šikana, identifikace příznaků, postupy, rozbor typických případových studií, prevence. Aktivita má následný přenos na cílovou skupinu žáků, ale také rodičů (formou konzultací). Účastní se 20 pedagogických pracovníků a lektor, období 03,04/2012. Náklady na lektorské služby a nájem učeben.

Leporela

V této aktivitě žáci II. stupně Sedmikrásky zažijí ve 2 dnech exkurze do zajímavých podniků výrobní a administrativní sféry. Této aktivitě předchází besedy na téma Volba povolání. Tímto se žáci budou moci lépe orientovat v prostředí, které je jim zatím hodně vzdálené – doba dalšího studia, důležitost volby, vzdělanostní požadavky na různé posty v zaměstnaneckém sektoru. Aktivita bude sledovat i možnosti uplatnění znevýhodněných žáků. Celá aktivita bude uzavřena dotazníkovým šetřením a vyhodnocením exkurzí v jednotlivých třídách.

Vznikne skládanka souvislostí, postojů a cest od počátečního učení až k samotnému odpovědnému rozhodnutí: "Kam dál po škole?"

Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela Leporela

Záběry z exkurzí v zajímavých podnicích regionu: Robe a Cabot Valašské Meziříčí, Hyundai a Pivovar Nošovice. Rozhovory s personalisty podniků a prohlídka profesí přímo ve výrobě.

Učení mimo lavici

Cílová skupina žáků I. a II. stupně využívá nabídky volnočasových aktivit, které vede 8 pedagogických pracovníků. Jedná se o inovované, nebo nové aktivity, které působí prointegračně, a právě v zájmových aktivitách mají šanci vyniknout děti při činnostech, které jim vyhovují, nebo kde jejich znevýhodnění nehraje roli. Nevědomky se také v žácích podporují dovednosti, které zvyšují pravděpodobnost úspěšného zvládnutí procesu výchovy a vzdělávání.
Pro zajištění těchto aktivit se v rámci projektu plánuje dovybavit školu o některé nezbytné zařízení a pomůcky – outdorové a další sportovní aktivity, výtvarný materiál apod.
S výsledky tvorby v těchto aktivitách se má veřejnost možnost seznámit na akcích školy, školních slavnostech a jiných veřejných akcích. Výsledky aktivit jsou prezentovány také na chodbách školy a v učebnách Sedmikrásky.

Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici Učení mimo lavici

Snímky z některých volnočasových aktivit. Kroužek keramiky, turistický kroužek, kroužek hry na kytaru a psaní všemi deseti. Aktivit se účastní široké spektrum žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výstupy z těchto aktivit byly prezentovány například na jarní slavnosti Sedmikrásky.

Projekt Můžeme být spolu II

© Sedmikráska [ skola@sedmikraska.cz, (+420) 57 57 53 923 ]