Stará verze | Mapa webu | Vyhledávání

EU projekt

Můžeme být spolu II

Souhrnná informace o realizaci projektu Operačního programu Vzdělávání  pro konkurenceschopnost

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/0.2.08/02.0019

Název projektu: Můžeme být spolu II.


Klíčová aktivita 02: Znevýhodnění žáci

Po dobu trvání projektu pedagogický tým pracoval na zkvalitnění integračního procesu.
Ve spolupráci se speciálními pedagogickými centry a pedagogicko psychologickými poradnami na základě jejich diagnostiky pracoval s žáky ZŠ Sedmikráska, kteří svým znevýhodněním, či zdravotním postižením patřili do cílové skupiny, stejně ovšem jako všichni žáci ZŠ Sedmikráska.
Na výsledky komplexních a kontrolních vyšetření navazovali pedagogové, kteří společně se speciálním pedagogem a školním psychologem vypracovali individuální vzdělávací plány respektující specifika každého žáka, jeho reálné možnosti, popsaly nutnou speciálně pedagogickou podporu, pro jednotlivé vyučující vymezily oblasti, kde je nutné například učivo redukovat, zjednodušit, kde využít alternativní způsob ověřování dosažené úrovně znalostí a dovedností (např. ústní přezkoušení místo testů apod.).

V průběhu realizace projektu pedagogický tým také získal mnohem větší zkušenosti pro kvalitní hodnocení žáků.

Součástí procesu inkluzivního vzdělávání byly také re-edukace integrovaných žáků, které v souladu s potřebami obsaženými v individuálních vzdělávacích plánech probíhaly individuální nebo skupinovou formou práce.

Celý proces inkluzivního vzdělávání byl průběžně hodnocen na pedagogických radách, při metodických a kontrolních návštěvách speciálně pedagogických center a pedagogicko psychologických poraden.

O průběhu inkluzivního vzdělávání byli také pravidelně na konzultacích informováni zákonní zástupci žáků.

Důležitou podporu procesu inkluzivního vzdělávání poskytli také asistenti pedagoga, kteří v případech doporučených SPC poskytovali podporu potřebným žákům.

Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

V průběhu klíčové aktivity inkluzivní vzdělávání došlo ke zkvalitnění celého procesu výchovy a vzdělávání znevýhodněných a zdravotně postižených žáků. Byl propracován celý proces individuální péče i zásady hodnocení inkluzivně vzdělávaných žáků. Vznikl 1 IVP pro znevýhodněné žáky. Dle tohoto IVP a za podpory pedagogického týmy a asistentů peadagoga bylo po dobu projektu inkluzivně vzděláváno 15 žáků ZŠ Sedmikráska. Ve škole se vzdělává podle IVP 15 žáků. Z toho 15 je v péči speciálních pedagogů a školního psychologa a 10 navštěvuje zájmové útvary. Byly zlepšeny podmínky pro nového znevýhodněného žáka.


Klíčová aktivita 03: Nadaní žáci

Ve školních letech 2009-2011 u žáků, kteří projevili nadání nebo mimořádné nadání došlo k vypracování rozšiřujících plánů učiva pro vybrané předměty. Výsledky testování pedagogických a psychologických pracovišť byly rozborovány s výchovným poradcem, pedagogy a individuálně i s rodiči. U žáků, kteří projevili nadání nebo mimořádné nadání se pracovalo podle IVP a rozšiřujících plánů učiva pro některé předměty.

Započala individuální příprava a pedagogové hledají vhodnou formu individuální práce s těmito žáky. To se týkalo především: logických úloh, olympiád v  matematice – Pythagoriáda, Matematický klokan, Olympiád v dějepise, zeměpise a v českém jazyce. Vytipovaní nadaní žáci se účastnili také soutěže Genius logicus. Pedagogičtí pracovníci navrhli nové formy vzdělávání a hodnocení těchto žáků a možné reorganizace výuky. Nadaní žáci již využívají informační, technickou a materiální podporu, konzultace s se školním psychologem a jsou aktivně začleněni do zájmových útvarů. Třídní učitelé ve výchovně vzdělávacím procesu hodnotili nadané a mimořádně žáky dle IVP a pravidel pro hodnocení žáků tak, aby\ měli podklady pro jednání s rodiči a PPP. Pro potřeby žáků vykazujících nadání v různých oblastech byly pořízeny knižní a softwarové tituly na rozšíření informačních hnízd ve třídách.

Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

Důležitost této aktivity tkvěla v individuálním přístupu a v připravenosti a diferenciaci práce s nadanými žáky.

Pedagogy a výchovným poradcem bylo vytipováno 15 žáků.

Testování v pedagogicko-psychologické poradně absolvovalo 13 žáků, 2 žáci byli testováni v dalším období.

Z testovaných žáků byl 1 žák zařazen mezi mimořádně nadané žáky a 12 žáků disponuje nadprůměrným nadáním různého rozsahu a úrovně.

Žáci a rodiče hodnotí kladně přístup školy k problematice individuální péče o nadané žáky.

Žáci talentovaní a nadaní v jednotlivých vzdělávacích předmětech byli identifikováni napříč všemi ročníky.

Byl vytvořen vzorový individuální vzdělávací program pro nadané žáky + postup pravidel pro k zařazení do tohoto speciálního vzdělávacího programu. Nadaní žáci mají k učení a školní práci k dispozici informační a čtenářská hnízda, podporu interaktivní výuky a jsou zařazeni do výuky španělského jazyka jako volitelného předmětu.

Žáci a rodiče hodnotí kladně přístup školy k problematice individuální péče o nadané žáky. Využití této aktivity samozřejmě závisí na struktuře žáků na ZŠ Sedmikráska, o.p.s.


Klíčová aktivita 04: Nové evaluační metody

V popisovaném období se podařilo obsáhnout a realizovat všechny plánované aktivity a výstupy s inovačními prvky. Sedmikráska vydala novou a poté inovovala vlastní žákovskou knížku. Žáci na I. i II. stupni pracovali se sebehodnotícími listy (týdenní, měsíční, za jednotlivé výukové období), žáci byli hodnoceni slovně, popřípadě známkou se slovním komentářem. Byla novelizována "Pravidla pro hodnocení žáků" v rámci Školního řádu a ŠVP pro základní vzděláváni Sedmikráska. Byly využívány také externí evaluační nástroje (Kalibro, Scio) jako komparační prostředek k našemu hodnocení žáků.

Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

Žáci, rodiče, pedagogové, školská a správní rada a zástupci PPP hodnotí inovativní přístup školy k problematice hodnocení kladně.
101 žáků je v I. pololetí 2010/2011 hodnoceno slovně nebo známkou se slovním komentářem, zbývající žáci jsou hodnocení známkami.
74 žáků má vedeno portfólio, 51 žáků má vedenu složku s komentovanými písemnými pracemi.
74 žáků dostává v týdenních či měsíčních intervalech hodnotící a sebehodnotící listy.
127 žáků obdrželo novou žákovskou knížku.


Klíčová aktivita 05: Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Podle plánu dalšího vzdělávání byli učitelé postupně zařazováni do vzdělávání formou seminářů a specializačních kurzů. Účast na vzdělávání byla podmíněna vazbou na klíčové aktivity a potřebnost směrem k cílové skupině žáků. V  posledním monitorovacím období dobíhalo několikadenní školení na téma Pokročilá práce s výukovými materiály a interaktivní výuka. Pracovníci dále využívají formu samostudia odborné pedagogické literatury související realizací klíčových a podpůrných aktivit. V měsíci červenci proběhl v rámci projektu závěrečný dvoudenní seminář "Hodnocení", kterého se zúčastnil celý tým pedagogických pracovníků.

Highslide JS
Highslide JS
Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

V rámci projektuMůžeme být spolu II bylo proškoleno 113 osob, z toho 76 žen a 37 mužů. Tím se zlepšily podmínky pro zvýšení odbornosti a kompetencí pedagogického týmu k řadě oblastí (hodnocení procesu výchovy a vzdělávání, individualizace podpory znevýhodněných a nadaných žáků, zvýšení odbornosti ve vedení volnočasových aktivit, zvýšení informačních dovedností apod.).


Klíčová aktivita 06: Průřezová témata

V monitorovaném období v měsíci červnu pokračovala příprava autorského CD dětských písní - nahrávání ve studiu Alias, příprava bookletu a přiloženého zpěvníčku Písniček ze Sedmikrásky. Koncem června a v měsíci červenci probíhal (mastering - úprava a střih hudebních stop). Byla dokončena grafická úprava bookletu. Koncem měsíce července bylo CD Písničky ze Sedmikrásky vydáno. Cílová skupina znevýhodněných a nadaných žáků spolu s žáky intaktními a pedagogickými pracovníky projektu byli zapojeni do další aktivity týkajících se průřezového tématu Multikulturní a Mediální výchovy a klíčové aktivity "Závěrečná konference projektu Můžeme být spolu + hudební vystoupení a dernisáž výstavy.

Highslide JS
Highslide JS
Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

Pedagogové, žáci, rodičovská i širší veřejnost, školská a správní rada oceňovali míru důrazu na témata související s různorodostí kultur, toleranci a snášenlivosti, neboť řada negativních jevů je důsledkem neznalosti a nedostatku informací. Bylo vydáno 500 ks CD Písničky ze Sedmikrásky s přiloženým zpěvníčkem, opět s velmi pozitivním ohlasem.

Byl inovován ŠVP v oblasti hudební a mediální výchovy.


Klíčová aktivita 07: Klima třídy

Proběhlo celoškolní dotazníkové šetření k žákům a rodičům, kde jedním z  důležitých témat řešeno klima jednotlivých tříd. V rámci projektu bylo vytvořeno pracovní místo školního psychologa, který zahájil přípravnou fázi komunitních rozhovorů s kolektivy tříd i jednotlivých žáků. Uskutečnil se zážitkový kurz Klima třídy zadaný na "klíč", který byl následně ve třídách vyhodnocen. Vedoucí projektového týmu s věcným manažerem odeslali dotazníkové listy Klima třídy - dotazníkové šetření s žáky, rodiči a učiteli Sedmikrásky na zjištění aktuálního stavu klimatu tříd a školy celkově. Školní psycholog nadále provádí dle náplně práce rozhovory s cílovou skupinou žáků a rodičů.

Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

Žáci, rodiče a pedagogové hodnotili tuto aktivitu kladně, měla dopad na následné školní aktivity. Dotazníková šetření a zpětná vazba byla kladná. Z kurzu vznikly 4 videozáznamy zpracované na DVD. V průběhu projektu vzniklo místo školního psychologa, jehož činnost byla velmi přínosná jak pro žáky a rodiče (znevýhodněné, intaktní i nadané), tak pro pedagogy samotné.


Klíčová aktivita 08: Interaktivní výuka

Již v počátku projektu pořízená ICT technika umožnila vybavit učebnu informatiky spolehlivou výkonnou technikou (16+1 pracovní místo). Pořízení techniky bylo realizováno formou výběrového řízení. S dodavatelem byla uzavřena smlouva o dodávce techniky a nutného SW vybavení – licence W7, a další.
Do 2 pater školy byly v průběhu projektu pořízeny multimediální racky, které svou mobilitou a vybaveností (dataprojektor, výkonný notebook) umožňují využít internetové zdroje ve všech učebnách 2 pater, které nemají svou učebnu informatiky.

Ve dvou učebnách byly instalovány interaktivní tabule a provedeno proškolení pedagogů pro jejich efektivní využití.

Ve dvou učebnách bylo provedeno zatemnění učeben právě pro využití mobilních interaktivních racků v učebnách na jižní straně. V rámci DVPP došlo také k proškolení pedagogů – uživatelů ve využívání SW pro interaktivní výuku.

Žáci v průběhu projektu získali mnohem lepší podmínky pro efektivní výuku informatiky i práci v jiných předmětech, které mají interakci se získáváním informací na internetu, zpracováním textových i grafických prací, on-line testováním a jiných aktivitách.

IT technika byla využívána také ve volnočasových útvarech Fotokroužek a Rostliny.

V závěru projektu byla pořízena nutná technika pro zálohování výstupů projektu, výukových materiálů i archivaci elektronických dokumentů projektu Můžeme být spolu II.

Highslide JS
Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

135 žáků obdrželo podporu svou možností využívat inovovanou učebnu informatiky (16+1)

Ve dvou patrech ZŠ Sedmikráska jsou využívány 2 interaktivní racky včetně dataprojektorů, promítacích pláten a 2 vizualizérů. Ve 2 učebnách došlo k zatemnění učeben. Bylo pořízeno nezbytné programové vybavení a výukové programy pro žáky školy včetně SW pro znevýhodněné a nadané žáky.

Pedagogové byli vzděláni a proškoleni ve využívání techniky – viz DVPP.

Při vzdělávání od 2. ročníku je smysluplné využití IT techniky pořízené z podpory projektu pevnou součástí výukového procesu a slouží k zefektivnění a zatraktivnění výuky a vzdělávání.

Výukové SW pomáhají také znevýhodněným žákům – implementované zvýraznění a oprava gramatických jevů a nadaným žákům – prostor pro rozšiřující učivo, výukové zdroje na internetu, testování v on-line aplikacích, tvorba prezentací v řadě předmětů.


Klíčová aktivita 09: Volný čas a rodina

Podpora zájmových útvarů na Sedmikrásce – pokračování v realizaci výtvarných, hudebních a pohybových aktivit. Od října žáci pravidelně využívají zájmové útvary na Sedmikrásce – Angličtina pro nejmenší, rukodělný kroužek, výtvarný kroužek, keramika, kytara, fotokroužek, turistika, rostliny, zdravotní a pohybová TV. Zejména Fotokroužek a Zdravotní pohybová výchova jsou podpořeny v rámci rozpočtové kapitoly projektu.


Klíčová aktivita 10: Odstraňujeme bariéry

V průběhu realizace projektu se podařilo v několika úsecích znevýhodněným žákům zlepšit dostupnost prostor školy.

Nové vstupní dveře umožňují lepší vjezd i vozíkům pro tělesně postižené žáky nebo jejich zákonné zástupce.

Systém centrálního ovládání dveří je funkční a opět zlepšuje dostupnost objektu ZŠ Sedmikráska, o.p.s. pro cílovou skupinu – žáky školy.

Úpravy komunikačních tras, problémových úseků, rohů chodeb, kontrastní zvýraznění rohů inventáře i výrazné označení dveří od učeben, sociálního zařízení, šatních skříněk a dalších prvků ve škole bylo provedeno na základě doporučení příslušného SPC pro zrakově postižené žáky a za přispění školního pedagogického týmu i žáků školy. To také dává dobrý předpoklad pro udržení označení prostor v dobrém stavu, neboť se na něm žáci sami podíleli.

Zamykací systém realizovaný v průběhu června a července umožnil znevýhodněným žákům, pedagogům a zákonným zástupcům lepší přístup do budovy, učeben i zázemí školy. Tím vhodně doplnil přeměnu vchodu na bezbariérový vchod.

Bylo zahájeno vybudování bezbariérového vchodu, které po dokončení společně s těmito drobnými stavebními úpravami s podporou projektu jednoznačně zkvalitní dostupnost a zmenší architektonické bariéry v organizaci, která se integraci zdravotně znevýhodněných programově zabývá.

Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

V průběhu projektu byla snížena architektonická bariéra při vstupu do budovy a ve všech prostorech ZŠ Sedmikráska těmito opatřeními:


Klíčová aktivita 11: Závěrečná konference projektu

Závěrečná konference projektu jako završení realizace projektu Můžeme být spolu II. byla uspořádána 9. června 2011 v prostorách Městské knihovny v  Rožnově pod Radhoštěm. Pro zajištění dostatečné informovanosti ji předcházely 2 výstavy, které trvaly od 5. května do 10. června 2011.

ZŠ Sedmikráska uspořádala z jednotlivých aktivit krátkou prezentaci ve formě fotografií a krátkých textů a společně s úvodním panelem, kde byly uvedeny souhrnně základní informace o projektu, době realizace i cílech projektu.
Druhá část prezentace se skládala z výstavy výtvarných prací, které vznikaly v průběhu projektu na téma Jiné kultury. Odborná i laická veřejnost měla možnost v průběhu 1 měsíce zhlédnout ty nejkvalitnější práce, které vznikly a byly propojeny s kalendářem jiné kultury, který byl také ještě distribuován zájemcům z řad veřejnosti.

Samotná závěrečná konference byla zahájena informací vedoucího projektu, který veřejnost informoval podrobně o cílech projektu, průběhu a výstupech.

Součástí konference bylo také představení CD dětských písní s předvedením 3 skladeb z jeho obsahu.

Výtvarníci hovořili o tvorbě žáků po celou dobu projektu, včetně mezipředmětových vztahů u důležitých témat.

Součástí závěrečné konference bylo i drobné občerstvení zajištěné pro účastníky akce.

V diskusi si pedagogové a veřejnost předávali informace o klíčových aktivitách projektu, zejména o inkluzivním vzdělávání, práci s nadanými žáky i tématu volný čas a rodina.

Doprovodné akce (2 výstavy) vhodně zvýšily zájem pomohly propagaci závěrečné konference a výsledků projektu.

Highslide JS
Highslide JS
Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity:

Závěrečná konference důstojně a s účastí v řádu 100 osob uzavřela projekt Můžeme být spolu II. Vzhledem k možnosti současné prezentace 2 výstav poskytla ve frekventovaném prostoru městské knihovny dostatek informací veřejnosti. Panely z výstavy jsou v majetku ZŠ Sedmikráska a využívají se při dalších prezentacích školy a podpory fondů EU. Doplňují tak publicitu na www.sedmikraska.cz a propagačních prostorech školy na chodbách a v centru města Rožnov pod Radhoštěm.

Projekt Můžeme být spolu II

© Sedmikráska [ skola@sedmikraska.cz, (+420) 57 57 53 923 ]