Základní škola Sedmikráska, o. p. s., Rožnov pod Radhoštěm - Kronika

Skoč na obsah / Skoč na menu / Skoč na patku

Menu

Kronika

Akce 1. stupně

Okresní kolo soutěže O poklad strýca Juráša / přidáno 28. 6. 2006

I. kategorie (žáci 2. a 3. tříd):
  • 2. místo: Matěj Štorek – O mechu a sekvoji
II. kategorie (žáci 4. a 5. tříd):
  • 3. místo: Anička Šestáková – Čert a anděl
Matěj Štorek: O mechu a sekvoji

   Kdyby nebyl mech, nebyla by sekvoj. Bylo to tak.
   Když začínala růst první sekvoj, musel růst i mech. Ale to nebylo jen tak, protože ten mech začal vyrážet na druhém konci světa. Mech sekvoje nepotřebuje, neboť může růst v hlíně. V té sekvoji se zabydlelo tisíc dvěstě padesát cizopasníků. Jak ta sekvoj rostla, tak jí sílil hlas. Nejdřív slabý, ale potom ho už měla silný. Mech zaslechl křik a tak se vypravil na cestu.
   Té sekvoji velmi pomohl. Ptáte se jak? Prostě se zabydlel na ní a ti cizopasníci měli smůlu, protože jim vadil smrad z mechu.
   Od té doby se jim spolu žilo dobře.

Anička Šestáková: Čert a anděl

   Jednou se potkali na cestě čert s andělem a začali se hádat, kdo je lepší. Tu anděl navrhl: "Čerte, co kdybychom soutěžili?" Čert na to: "Dobře, ale stejně vyhraju!" Hned chtěli začít závodit, jenže, ouha, v čem? Teď zase něco řekl čert (po dlouhém přemýšlení): "Tak budem soutěžit v tom, kdo udělá lepší sochu, kdo namaluje hezčí obraz a kdo vypěstuje lepší zvíře." Anděl se zarazil: "Jak vypěstuje lepčí zvíře?" "No prostě, každý budeme mít dva roky na to, aby zkřížil různá zvířata," vysvětlil čert. "Dobrá, můžeme se do toho pustit." A závodili. První úkol byl velmi lehký, čert vysochal sám sebe a anděl také sebe. Druhý úkol byl už těžší, sebe namalovat nedokázali a tak namaloval anděl, jak si představuje peklo a čert, jak si představuje nebe. Třetí úkol se zdál zpočátku nesplnitelný, přesto se ho rozhodli podstoupit. Anděl si říkal: "Přece nezahanbím nebe?" Čert zase: "Přece nezahanbím peklo?" A dali se do práce. Anděl si vzal hrdličku a bílou kočku, čert havrana a černého koně. Když se za dva roky sešli, panečku, to byla podívaná! Andělův výtvor byla kočka se zobákem a křídly. A čert? Ani se neptejte! Havran měl kopyta a hřívu. "A teď půjdeme za Luciferem!" Ale anděl odporoval: "Kdepak, půjdeme za Bohem, ten je chytřejší než Lucifer."
   Najednou se zablesklo, před nimi se objevil pan Rozum a zeptal se: "Nepotřebujete moji pomoc?" Oba současně odpověděli: "Ano!" A Rozum je začal soudit: "Čerte a anděli, na výhru nemá právo nikdo z vás, poněvadž, jak je známo, čert se s andělem nesmí hádat a tudíž je anděl vypovězen z nebe a čert z pekla. Od tohoto okamžiku budete žít na zemi jako lidé."
   Ale když byli potrestáni, hádali se dál a jestli neumřeli, hádají se dodnes.

O poklad strýca Juráša / přidáno 17. 3. 2006

16. března proběhlo v galerii knihovny vyhlášení výsledků literární soutěže O poklad strýca Juráša, tentokrát na téma "Slon a mravenec". Zde několik fotografií z akce.
I tentokrát jsme měli svá želízka v ohni. Kdo se tedy stal úspěšným autorem a byl pasován na rytíře krásného slova?

Kategorie 2. – 3. tříd
  • Matěj Štorek (1. místo)
  • Honza Žanta (2. místo)
  • Štěpán Kyšák (3. místo)
Kategorie 4. – 5. tříd
  • Anička Šestáková (1. místo)

Vejce v igelitu (24. 2. 2006) / přidáno 27. 2. 2006

Prázdniny neprázdniny, čtvrťáci a páťáci obdrželi pozvánku na netradiční sáňkovačku.
Název spojuje dvě činnosti, o které po celé dopoledne šlo – dobrodružnou honbu za pokladem vařeným vajíčkem a ježdění na igelitových pytlích. Škoda skromné účasti. S průběhem vás blíže seznámí fotopříběh.

Výzkumný ústav sněhový 10. 1. 2006 / přidáno 14. 1. 2006

Silvestrovská sněhová nadílka umožnila třeťákům, čtvrťákům a páťákům uskutečnit projekt s cílem prozkoumat vlastnosti sněhu a ledu. Po úvodním "sympóziu" na koberci se děti rozdělily do 9 týmů a každá skupina přichystala jeden pokus. Po realizaci pokusu tým zlikvidoval následky (především vodu z rozpuštěného sněhu) a sepsal protokol.
Co jsme zjistili?
- posolený sníh taje rychleji, což je skutečnost známá ze silnic a chodníků, tentokrát však ve zpomalení a přímém přenosu
- sníh, odhrnutý z parkoviště, je více znečistěný než neposkvrněný sníh za školou (opět nic překvapivého – čistější sníh však taky příliš čistý nebyl
- led plave na vodě a po vhození do teplejší vody studená voda z tajícího ledu klesá ke dnu (pozorovali jsme na obarveném ledu)
- sníh obsahuje vzduch, upěchováním část vzduchu ze sněhu vytlačíme
- sněhová koule po zahřátí nad kahanem taje – čekali jsme, že odkapávající voda ihned uhasí plamen – překvapilo nás, jak dlouho se voda shromažďuje ve vzduchových kapilárách, než odteče
- teplý vzduch utíká z lahve nahoru a nafukuje balónek, zatímco studený vzduch klesá dolů a balónek je zatahován do lahve (tento pokus sice nezkoumá vlastnosti sněhu, ale použili jsme jej k ochlazování vzduchu v lahvi)
- sníh a led se solí vytvoří chladící směs, čehož jsme využili k přípravě ovocné dřeně
Dva pokusy s ledem selhaly pro nedostatečně nízkou teplotu za oknem, ale to už se někdy výzkumníkům stává. Projektové dopoledne bylo zakončeno malováním na sníh.
>>> Fotogalerie

Vánoce na dědině / přidáno 23. 12. 2005

Letos jsme se po několikaleté přestávce zúčastnili vánoční prohlídky areálu Valašské dědiny.
Ve škole na někdejším fojtství jsme se na vlastní kůži přesvědčili (ne, rákoska použita nebyla), jak se vyučovalo v dobách, kdy neexistovaly takové dnešní samozřejmosti jako elektřina nebo sněžný pluh. V dalších chalupách jsme byli svědky zdobení perníčků, pečení vánoček, spřádání vlny a tkaní koberců, vyřezávání dřevěných figurek, práce kováře či výroby svíček. Cestou jsme potkali Mikuláše s čertem, nakoukli do stáje s oslíkem, kravkou, kozou a prasaty, zazpívali si koledy. Návštěva posledního domu byla zpříjemněna pohoštěním.
>>> Fotografie z návštěvy 3. – 5. třídy

Vrať se na začátek stránky