Normálně bych si jel na nějaký ostrov od všeho pracovního odpočinout,
tentokrát jsem ale v rámci projektu Sokrates Arion odjel na švédský Öland
studovat a poznávat právě školy a vzdělávání. Se mnou tam bylo ještě 11
kolegů z Anglie, Irska, Walesu, Polska, Itálie, Turecka, Německa, Portugalska,
České republiky a samozřejmě zástupci domácí země. Domlouvali jsme se
anglicky, poslední večer zazněly také jazyky a melodie všech zúčastněných
národů. Přednášky, návštěvy v mateřských, základních a středních školách,
rozhovory, workshopy, ale také tématické přírodovědné a historické vycházky
po ölandské krajině vyplnily pestrý program studijní návštěvy. Švédsko
je ve světě v oblasti vzdělávání dle měřítek OECD na špičce. Finanční
podmínky, vybavení škol, podpora učitelů a probíhající reforma školského
systému jsou v porovnání s námi na lepší úrovni, ale na druhou stranu
– za obsah a metody výuky se stydět nemusíme. Byl jsem moc rád,
že jsem viděl v praxi, jak vznikají a fungují či nefungují lokální školské
vzdělávací programy, moc jsem ocenil, jak pracují s portfólii a sebehodnocením
žáků. Mluvil jsem s učiteli, řediteli, metodiky, lidmi ze školských úřadů
a byly to rozhovory otevřené, nezakrývající také problémy a překážky,
se kterými se v práci setkávají. Odliv mladých lidí do velkých měst, klesající
porodnost, velká rozvodovost, drogy, alkoholismus, nezaměstnanost, závislost
na počítačových hrách, zhoršující se fyzická kondice dětí nebo nezájem
o čtení byla často debatovaná témata.
Týden je někdy málo, někdy moc. Já jsem nakoukl opravdu jen pod pokličku
malého hrnce, ale vonělo to zajímavě a dobře. Tak se podívejte na pár
fotek s komentářem a budete-li moci, jeďte se podívat. Doporučuji,
nejen pracovně…
(Pavel Sumec)
Vrať se na začátek stránky